RODZICU! UCZNIU!
Ze względu na czas kwarantanny musimy pracować samodzielnie w domu. Dla większości dzieci i młodzieży może to być duży problem. Jak zatem wspierać ucznia? Jak pomóc mu zorganizować pracę w domu? Jak zrobić, żeby chciało się chcieć? Kilka porad:
Organizacja warunków pracy w domu
Pamiętaj, że to nie jest czas wolny! Szkoła przechodzi na nauczanie zdalne, nauczyciele są dostępni poprzez platformę e-learningową Naszej Szkoły. Praca jest zadawana i jej wykonanie będzie sprawdzane.
Ważne jest zorganizowanie dnia. Wstajemy rano – możemy sobie pozwolić na pospanie do 8 – 9 ale już wstanie o 11 – rozstroi nam cały dzień.
Jemy śniadanie – ale nie w łóżku 🙂
Siadamy do lekcji…
…i tu pojawia się problem…mamy w naszym nowym miejscu pracy tyle rozpraszaczy…
Jak zmotywować nasze dziecko? Jak się zmotywować?
Motywacja i wsparcie do systematycznej nauki
1. Zasada czystego biurka!
Na biurku, stole czy innej powierzchni, przy której uczy się nasze dziecko mają być rzeczy potrzebne tylko i wyłącznie do nauki. Książka, zeszyt, ćwiczenia, przybory szkolne – jeśli potrzebny jest komputer na czas rozwiązywania lekcji, to może zostać. Jeśli nie – niech będzie wyłączony.
Porządkowanie przestrzeni może chwilę potrwać, ale warto to zrobić – pozytywny efekt będzie długofalowy.
2. Zacznij! Po prostu!
Najgorzej jest zacząć, wymyślamy sobie tysiące zadań do wykonania „natychmiast”…, a po kilku godzinach okazuje się, że nadal nic nie zrobiliśmy. Więc po prostu, zacznij. Otwórz książkę, przeczytaj temat…Rób to chociaż przez 15 minut (nie poświęcając tego czasu na inne czynności)- zadziała metoda zaangażowania, łatwiej będzie pracować dalej.
3. Kolejność wykonywania działań.
Zrób plan dnia, możesz posłużyć się swoim planem lekcji. Bierzesz dziś te przedmioty, które masz w planie, ale możesz go udoskonalić „pod siebie”. Ułóż przedmioty w kolejności od najtrudniejszego (najmniej lubianego). Im szybciej zrobisz te mniej „przyjemne”, tym chętniej sięgniesz po te, które lubisz. To tak w myśl zasady – najpierw praca, później nagroda.
Zrób listę zadań na dany dzień, tydzień…Najfajniejsze jest „odfajkowywanie” wykonanego zadania.
4. Czas pracy.
Postaraj się pracować w cyklu szkolnym: lekcja- przerwa – lekcja – przerwa itd.
Pracuj 30 – zrób sobie chwilę przerwy(10 minut): poruszaj się, nawodnij organizm, idź do toalety, zjedz coś…i siadaj do kolejnego przedmiotu…
Podczas przerw nie włączaj telewizora, komputera, ogranicz media społecznościowe – jak zaczniesz, trudno będzie Ci przerwać.
Jeśli trudno Ci wysiedzieć te 30 minut i co chwila sprawdzasz godzinę – ustaw stoper, jego dźwięk ucieszy Cię tak samo, jak dzwonek na przerwę w szkole.
5. Na koniec lekcji NAGRODA.
To czas na przyjemności – oglądanie filmów, seriali, rozmowy z rodziną na żywo i online ze znajomymi. Na sam koniec zostaw gry (chyba, że to planszówki, to możesz wcześniej zagrać z rodzicami czy rodzeństwem)
Siłą rzeczy kwarantanna to czas większego wykorzystywania technologii. Jak zapewnić bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni?
Bezpieczeństwo w sieci
Podstawą w Internecie jest hasło. Jest to podstawowe i najważniejsze zabezpieczenie. Zmieniaj je, nie podawaj wszędzie takiego samego.
Uważaj w co „klikasz” – nie znasz nadawcy, coś wydaje Ci się podejrzane – nie wchodź.
Uważaj, co publikujesz – opublikowane przez Ciebie dane w sieci roznoszą się szybciej niż koronawirus, nie masz na nie już żadnego wpływu.
Bądź uprzejmy – czy na pewno wszystko trzeba komentować? Chcesz być krytyczny – zrób to na polu prywatnym, nie hejtuj.
Nie pisz z nieznajomymi, bądź uważny.
Stosuj zasadę trzech sit:
1. Czy jesteś pewien, że to co chcesz napisać/udostępnić jest prawdą?
2. Czy to, co chcesz przekazać dalej jest dobrą rzeczą?
3. Czy jest to pożyteczne?
Jeśli odpowiedź chociaż na jedno sito jest przecząca- lepiej o tym zapomnij.
Może się okazać, że ta kwarantanna nie jest taka zła, a ludzie z którymi mieszkasz są całkiem fajni.